Wat zijn de basis leefstijl regels voor een gezonde huid?

gezonde huid

De basis van een gezonde huid zit in het leven van een gezond leven. Je kunt natuurlijk niet verwachten als je iedere dag ongezonde keuzes maakt je huid er altijd op en top uit blijft zien. Wist je bijvoorbeeld dat suiker naast de zon de grootste oorzaak is van huidveroudering.

 

Er zijn een aantal basis leefstijl regels die je kunt aanhouden voor een gezonde huid. Dit zou de basis moeten zijn van waaruit je toe gaat voegen met huidbehandelingen, producten en eventueel supplementen. Dit tilt de gezondheid van je huid naar een hoger niveau. Maar als de basis al niet goed is, zullen de aanvullingen minder effectief zijn. En consistentie is nodig voor een succes, 3x naar de sportschool zorgt ook niet voor een killerbody.

wat beter niet voor een gezonde huid?

Voordat ik vertel wat je beter wel kunt doen, is het handig dat ik vertel wat je beter niet kunt doen. Want blijf je deze doen dan wordt het aardig lastig een echt gezonde huid te krijgen. Als je doet wat je deed dan krijg je wat je had!

Dus wat kun je beter niet doen?

  • Hoge inname van suikers; niet alleen om huidveroudering tegen te gaan maar je bloedsuikerspiegel heeft ook veel invloed op je huid dus die moeten we zo stabiel mogelijk zien te houden
  • Teveel schermtijd; het blauwe licht van je mobiel en laptop zorgt voor huidveroudering en blockt te aanmaak van melatonine (slaaphormoon) Over melatonine en de huid later meer!
  • Stress!! Want stress put je lichaam uit. En alles in het lichaam heeft een rangorde. Onze huid, haar en nagels zijn goedkope organen en staan daarom onderaan de rangorde. Ons hart en onze hersenen staan bovenaan de rangorde dus die krijgen als eerste energie en voedingsstoffen. Opzich goed want je hart en hersenen kunnen niet zonder energie. Wat aan het einde overblijft is voor onze huid. Dus uitputting door stress ga je zien in de huid!

Wat beter wel voor een gezonde huid?

Bovenstaande dingen zoveel mogelijk achterwege laten is al een aardig begin. Maar nu wordt het nog interessanter want wat kun je wel doen om jezelf een gezonde huid te geven?

  • Dagelijks minimaal een half uur naar buiten; voor de aanmaak van vitamine D want dit versterkt de huidbarrière
  • Lauw water (met citroen) in de ochtend op nuchtere maag; dit zorgt ervoor dat je ontgifting van gifstoffen en vrije radicalen al op gang komt
  • Eet 500 gram groenten per dag; zo zorg je dat je voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnenkrijgt; tekorten kunnen leiden tot huidproblemen

 

Genoeg adviezen om mee aan de slag te kunnen lijkt me! 

Lukt het al aardig om bovenstaande adviezen uit te voeren maar zijn je huidklachten nog steeds een probleem?
Dan is het misschien handig dat we samen verder kijken, dit kan via de EMB bloedtest of Orthomoleculair Huidadvies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.